Kiropraktiikka

Tuki- ja liikuntaelimistön häiriöt

Kiropraktikko tutkii, hoitaa ja ehkäisee tuki- ja liikuntaelimistön häiriöitä kuten lihasten, nivelten ja muiden tukikudosten aiheuttamia kiputiloja. Erityisesti huomiota kiinnitetään siihen kuinka erilaiset tukirangan häiriöt vaikuttavat hermoston toimintaan. Hoito räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaiseksi ja se koostuu erilaisista
manipulaatio/mobilisaatio sekä pehmytkudostekniikoista. Kiropraktikko voi antaa tarvittaessa ohjeita omatoimisiin kuntoutusharjoituksiin ja opastaa yleiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa kuten ruokavalio ja työergonomia.

Terveydenhuollon ammattilainen

Kiropraktikko on Valviran alainen nimikesuojattu ammatti johon vaaditaan keskimäärin viisivuotinen täyspäiväinen yliopistotason koulutus. Koulutusta ei tarjota Suomessa vaan kaikki Suomessa toimivat kiropraktikot ovat kouluttautuneet joko Euroopassa tai muualla maailmalla Council on Chiropractic (CCE)-akreditoidussa koulussa. Esikliiniseltä vaiheeltaan kiropraktikon koulutus vastaa lääketieteen opintoja ja niihin sisältyy myös 1-2vuoden klinikkaharjoittelu. Kiropraktikon hoitoon voi hakeutua ilman lääkärin lähetettä. Tällä hetkellä hoidosta ei myönnetä KELA-korvausta.

Mihin vaivoihin kiropraktikon hoito voi auttaa?

Yleisimpiä vaivoja joita kiropraktikko hoitaa ovat mm.

• Akuutti ja krooninen selkäkipu, fasettilukot sekä ns. noidannuoli
  • Alaselän kivut, lonkan alueen kivut
  • Iskias ja siitä jalkoihin säteilevät kivut
  • Raajojen puutumiset ja säryt
  • Päänsärky, jännityspäänsärky, migreeni
  • Niska-hartiasärky
  • Rintarangan kiputilat
  • Erilaiset nivelten kiputilat
  • Lihaskivut ja –krampit
  • Urheiluvammat
  • Rasitusvammat, kuten tenniskyynärpää ja golfarin kyynärpää
  • Lasten ja aikuisten ryhtiongelmat, skolioosi
  • Raskausajan ja raskauden jälkeiset selkävaivat ja liitoskivut

Kenelle hoito sopii?

Hoito sopii kaiken ikäisille, kokoisille ja kuntoisille asiakkaille, myös raskaana oleville. Erilaiset rangan/nivelten leikkaukset/luudutukset eivät myöskään estä kiropraktista hoitoa. Tarpeen mukaan ohjaamme asiakkaan eteenpäin toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle.

Milla-Riina Rajala

Kiropraktikko

Valmistuin kiropraktikoksi (MSc Chiropractic) heinäkuussa 2018 AECC yliopistosta (AECC University College) Englannista. Opintoni kestivät 5 vuotta ja sisälsivät kahden vuoden  kiropraktikkoklinikka harjoittelun . Lisäksi työskentelin urheiluvammaklinikalla Bournemouthin yliopistolla sekä kuntoutuskeskuksen valvojana ja kuntoutusohjaajana. Minulla on siis kokemusta eritasoisten urheilijoiden/liikkujien/kuntoutujien tuki-ja liikuntaelinvaivoista, niiden hoidosta ja ennaltaehkäisystä.

Haluan auttaa sinut saavuttamaan paremman elämänlaadun.

Hoidan kaiken ikäisiä asiakkaita vauvasta vaariin. Olipa tavoitteenasi sitten vähentää ja ennaltaehkäistä kipuja, parantaa liikkuvuutta tai optimoida suorituskykyä, löydämme sinulle juuri sopivan hoitotekniikan ja avaimet kohti parempaa terveyttä.

Kiropraktikon ammatissamme olemme sitoutuneet jatkuvaan ammatilliseen kouluttautumiseen. Tällä hetkellä käyn koulutuksia soveltavasta kinesiologiasta (Applied Kinesiology).

Olen hankkinut lisäkoulutuksia raskausajan, lasten ja vauvojen kiropraktiikkaan liittyen. Lisäksi olen toiminut kiropraktikkoharjoittelijana Englannissa moni- ammatillisella imetysklinikalla  yhdessä kätilöiden kanssa.